28 Aralık 2009 Pazartesi

tutku

Saatlerdir “TUTKU”yu tanımlamaya uğraşıyorum. Benim için çok önemli olan bir hissin tanımlamasının bu kadar zor olabileceğini hiç tahmin etmezdim.
Tutku deyince bir anda aklıma şu sözcükler düşüyor:

Hırs... Heyecan... Bağımlılık... Uğrunda vazgeçmek... Ego... Kalp atışı... Aşk... Zaaf... Öfke... Şiddet... Motivasyon... Feda...

Bunların hiçbiri Tutku ile eş anlamlı değil, ama epeyce yakınından geçiyor. Tutku her ne ise, insanı “en insan” yapan hislerden biri, bu his bir sevgiliye, bir eşyaya, motorsiklet kullanmaya, bir işe ya da bir ideale ilişkin olabilir...

Tutku, İngilizce ifadesiyle “passion”, latince ”Patio” sözcüğünden türeyip “Acı çekmek” anlamına gelir. Hatta aynı kökten “patient” ve “patoloji” sözcükleri türemiştir ki, tutkunun pek de sağlıklı bir şey olmadığı düşüncesine kapılmamız olasıdır. Üstelik, İsa’nın çarmıha gerilişi ile ölümü arasında geçirdiği acıları “tutku-passion” olarak adlandırır İncil...

Peki tutku iyi bir şey midir, yoksa kötü mü ? “Ehlileştiremediğin tutkudan kaçacaksın” demiş Descartes. Tutku yaşama bir anlam, bir amaç ve heyecan katar, ama eğer tutkuyu kontrol edemez hale geldiysen ve tutkun seni kontrol ediyorsa, işte o zaman esaretlerin en kötüsüne mahkum oldun demektir... Tutku insanın hayatla dansıdır, en güzel figürlerini sadece kontrolü kaybetmediğin zaman yapman mümkündür.

Tam birkaç paragraftır uğraşıyorum hala tatminkar biçimde anlatamadım şu “tutku”yu... Bir de şöyle deneyeyim:

“Tutku huzurun düşmanıdır...”

“Sabah yataktan heyecanla kalkmak için motive eden şeydir...”

“insanı, insanlıktan uzaklaştıran kavramdır;Tanrı’ya da yaklaştırır, hayvana da.”

“Her duyguya katmerli bir anlam katar tutku. yaşamı zenginleştirir. Ateşleyicidir. Ateşlidir.”


Galiba yaklaşıyorum... Sanırım buldum...

...

...

...


“Yokluğu yokluğum olan duygudur, tutku...”

yomi kastro

3 yorum:

  1. evet bu haftanın kavramı ve tezi yomiden, ben yayınlama görevimi yaptım hadi sen-tezleyin bakalım:)

    YanıtlaSil
  2. çok güzel yazı olmuş, ellerine sağlık. Fazla yorumlayacak bir tarafı da kalmamış sadece genelde gördüğüm tutkunun çok az insan tarafından pozitif olarak yorumlandığı ve kalan çoğunluğun tutkuları yüzünden başının belaya girdiği. İlk saydığın kelimelerden en çok hırsla bağlantılı olduğunu düşünüyorum. Onun dışında Yomi anlatmış derdini her ne kadar kendi tatmin olmamış gözükse de. Belli ki yazı da tutkuyla yazılmış :)iyi seneler sen-tez dostları...

    YanıtlaSil
  3. tutkunun önemini yazarla yaptığımız son zamanlardaki sohpetlerimiz sırasında hatırlamıştım. evet tutku manasız olana mana katar. mesela futbol tutkunu olmayan bayanlar, erkeklerin bir topun peşinden koşan 22 adamı izlemekten ne anladığına anlam veremez; yada evi kirleten, salyalar saçan, sabahın köründe veya gecenin bir yarısı gezmeye çıkarılması gereken bir köpeği, hayvanseverin nasıl evine kabul ettiğini bazıları anlayamaz...

    YanıtlaSil